Jong geleerd!…

Toen was het heel gewoon,
toen werd het oude
weer nieuw.

Het witte huis(je) was oud maar het zag er netjes en verzorgd uit.
Vader moeder en hun vijf kinderen woonden daar in dat huis en leefden in niet al te royale  financiële omstandigheden.
Alle klussen in en rondom het huis werden door vader en moeder zelf gedaan en naarmate de kinderen groter/ouder werden moesten ook zij de handen uit de mouwen steken. Het begon zoals in vele gezinnen met eigen speelgoed opruimen en helpen met de afwas. Ook werden de kinderen wegwijs gemaakt in de tuin/moestuin wat daarin zoal groeide en bloeide en verbouwd  werd door vader.
Iedere zaterdagmiddag werd het lange brede zandpad naar de weg aangeharkt zodat er  mooie geribbelde zijkanten ontstonden, het middenstuk werd dan weer bestrooid met geel/wit zand…. zo kon de nieuwe week beginnen.
Het onkruid had niet veel kans daar om het mooie oude huis, wat ook ieder jaar weer opnieuw van een witte verflaag werd voorzien.
Ook hielpen de oudste kinderen mee als er een (slaap)kamer van en nieuw behangetje moest worden voorzien, en ze hanteerden zelfs de verfkwast.
Vader en moeder leerden hun kinderen de fijne kneepjes van al de werkzaamheden die ze uitvoerden….

Jong geleerd!….Oud gedaan!….

Zij…lieverd vind jij ook dat de huiskamer en keuken nodig aan een nieuw verfje toe zijn?
Hij…nee joh…ik vind dat het er nog goed uit ziet.
Zij…ja maar die zachtgele kleur op de muren en kozijnen zijn ook niet meer zo passend
bij het verder interieur en inrichting.
Hij…Ik zie dat niet zo hoor….maar zie de bui al hangen!…
Zij…je zult zien het wordt supermooi, ik weet de kleuren ook al.
Hij…Is er nog een manier om hier onderuit te komen?
Zij…zullen we dan vandaag nog even naar de bouwmarkt gaan?
Hij…ik denk dat ik geen andere keus heb want ik ken mijn lief wat ze in het hoofd heeft!..
Zij…super…dank je schat.

De klus kan beginnen!…

Hij heeft er een hard hoofd in want is niet grootgebracht om dit soort klussen te klaren en eerder deed zijn lief het alleen…(hij was voor zijn werk te veel van huis)
Zij vind het leuk om te doen haar ouders hebben het haar in haar jeugd bijgebracht.

…..Er wordt geschuurd en geverfd, de kozijnen en deurposten krijgen twee kleuren heel licht grijs en iets donkerder grijs, het gaat lekker zolang er maar op tijd wordt gestopt want ze merken beiden dat ze geen twintig meer zijn!…
Hij heeft wat meer de rem erop en dat is maar goed ook want als zij bezig is weet ze van geen ophouden.
Het zit natuurlijk niet allemaal mee, de heel lichtgrijze kleur die op alle wanden zou komen is ingekort naar twee wanden want de kleur viel tegen op de muur door de lichtinval van buitenaf neigde het daardoor naar heel lichtblauw….balen?  ja dus.
Hij en zij zijn het er al snel over eens dat de andere wanden in het neutrale gebroken wit zullen worden geverfd, ook al is het jammer van de muurverf die nu over is.
Inmiddels zijn er bijna drie weken verstreken en ….is de klus geklaard….

Zij…ben je tevreden lief?
Hij…ja zeker weten ik zou ook niet anders durven zeggen!…
Zij…Ik vind het erg mooi en de kleuren passen nu ook beter bij het verdere interieur
Hij…ja dat is zo.
Zij…dus geen spijt?
Hij…nee maar voorlopig heb ik het wel gehad en kan ik geen verfkwast of roller meer zien.
Zij…hoeft ook niet schat we gaan nu lekker genieten van onze mooie, frisse schone kamer
en keuken.

Oud gedaan!….Jong geleerd!….

9 thoughts on “Jong geleerd!…

  1. Wat weer een heerlijk logje Hanny! Het doet me goed om te lezen dat je weer zin hebt om verder te gaan, een nieuw kleurtje, een nieuw interieurtje, zo fijn! De nieuwe lente staat voor de deur te trappelen, volgende week +12graden! Op naar het nieuwe campingseizoen, we laten onze zware gedachten verdwijnen als sneeuw door het voorjaarszonnetje he meis?

Spreken is Zilver, Zwijgen is Goud. Zo leuk.... dat jij mij bezighoudt!

