Na regen komt zonneschijn!…

 

Weet je het nog?….
Hoe zonnig kan het zijn…
Het was in de maand oktober….

Het zijn broer en schoonzus die met enige regelmaat hun eigen mooie provincie Friesland even inruilen voor het heuvelachtige landschap van de provincie Limburg.
Weet je dat de temperatuur daar vaak iets hoger is dan hier in het noorden?….
Weet je dat het daar minder regent als hier in het noorden?…
Hmmmmm!!!……???….

Het regent hier in het noorden al een paar dagen terwijl er in Limburg bijna nog geen buien zijn gevallen volgens broer en schoonzus die al een paar dagen vertoeven in Maastricht en omgeving.
Oké…..dit is een uitdaging!…

We zijn op weg naar Limburg……
De buien die ons achtervolgen en inhalen tijdens de reis liegen er niet om,
hoosbuien met onweer en hagel kletteren op de auto neer.
Na de nodige tussenstops komen we in Limburg bij het hotel aan, waar we eerst een onweersbui over ons heen laten komen voor we  de auto verlaten.
Hoezo geen regenbuien in Limburg…….
Maar dan…..de dagen erna.

We maken met broer en schoonzus een wandeling, de zon schijnt en de temperatuur is voor de tijd van het jaar erg goed.
We lopen door een heuvelachtig gebied waar we dassenburchten bewonderen een dassenburcht heeft veel ingangen, een hoop geel zand laat ons zien waar de ingang van zo’n hol ligt.
Dassen hebben we niet gezien, die komen meestal pas in de avond en nacht tevoorschijn.
We zien waar de maretakken (mistletoe of ook wel vogellijm genoemd) zich als parasieten nestelen in de toppen van de bomen.
Dassenburchten kennen we in de noordelijke provinciën ook maar maretakken zijn hier niet te vinden die komen voornamelijk in Zuid-Limburg voor.
Onze weg gaat  door bossen, langs beekjes, en landerijen we lopen daardoor soms ineens tussen een kudde koeien, die ons nastaren alsof ze willen zeggen,
hé noorderlingen geniet maar van het mooie weer en de omgeving hier!…

De zon schijnt op een bankje wat er heel uitnodigend uit ziet.
We strijken neer op het bankje om onze voeten even rust te gunnen en de zon toe te laten op onze gezichten……..
Ook genieten we van de zelf gebakken pannekoeken met rozijnen die broerlief heeft meegenomen (broer en schoonzus logeren niet in een hotel maar een huisje)

Zeg broerlief weet je dat jij het zorgzame van onze moeder hebt!…. als ze daar boven nu op ons neerkijkt zal er een glimlach op haar gezicht verschijnen….
Weet je nog……
dat er altijd iets lekkers op het aanrecht lag….als jij en ook onze andere twee broers thuis kwamen van een avondje stappen!….
Dat toen we allemaal het huis al uit waren moeder nog vaak ons lievelingsgerecht maakte als we bij onze ouders waren.
Wat was/is dan jouw lievelingsgerecht vraagt mijn broer aan mij,  ik begin te lachen weet je dat echt niet meer?….griesmeel pudding met rozijnen, met moeder haar eigen gemaakte bessensapsaus….en die van jou?…. watergruwel (ook wel krentjebrij genoemd) maar dan ook weer door moeder zelf gemaakt met eigengemaakte bessensap.
Nu hebben we het alleen nog maar over het ‘nagerecht’ van twee van de vijf kinderen!!!….
We weten in ieder geval zeker dat moeder met weinig geld moest zien rond te komen maar wij als kinderen niets te kort kwamen.

….Kom zullen we weer verder lopen….
Tijdens onze wandeling kan ik het niet laten een paar appels van een “verlaten” boom te plukken, om later te ontdekken dat ze echt heerlijk zijn …
Na een fantastische dag…met zon…is het heerlijk genieten van onze nachtrust.

Vandaag staat er een fietstocht op ons programma.
We gaan een tocht langs de Maas maken en beginnen in Maastricht.
Broer heeft de route op de kaart uitgestippeld zijn hobby is zoveel mogelijk mooie bezienswaardigheden tegen te komen tijdens een wandel of fietstocht.
Het is wederom een mooie dag met zo nu en dan een zonnestraal die achter het wolkendek tevoorschijn komt en hiermee de aarde even wat extra licht geeft.
De fietstocht valt wat tegen er zijn veel omleidingen vanwege werkzaamheden die net in deze periode van het jaar plaatsvinden.
Toch hebben we boven op een heuvel de werkzaamheden van graafmachines en de af en aan rijdende zandauto’s een knap staaltje werk zien verrichten.
De kapelletjes en kruizen met teksten ontbreken ook niet tijdens onze tocht, we komen ze op veel hoeken van straten tegen, de één keurig verzorgd met soms verse bloemen.
Bij de ander mogen ze het Jezus beeld wat vaak aan deze kruizen hangt wel eens met een “badspons en handdoekje” liefdevol schoonmaken is onze mening.
Als we na toch wel een leuke fietstocht weer in Maastricht aankomen duiken we eerst een gezellig café binnen om daarna nog even de stad in te gaan.
Het is al donker als we weer op onze fietspedalen stappen.
We nemen afscheid van broer en schoonzus want morgen is voor ons de vertrekdag al weer aangebroken.
Na het ontbijt gaan we uitchecken………en willen weer richting het noorden gaan, maar het mooie zonnige weer doet ons besluiten eerst nog een flinke wandeling te maken.
Op een terras met het gezicht richting zon en een kop koffie met “de echte” Limburgse vlaai genieten we nog even na van onze zonnige en droge dagen in Limburg.

Nu wil ik nog wel even zeggen dat dit echt niet de eerste keer was dat we in Limburg waren, maar wel een reden om de provincie Limburg weer eens te bezoeken.
Later thuis…..broer en schoonzus zijn op visite…….
Ja, ja, lieve broer en schoonzus jullie hadden deze keer gelijk!!!….
Maar weet wel, we gaan deze uitdaging zeker nog een keer aan!!!….

9 thoughts on “Na regen komt zonneschijn!…

  1. Weer zo,n heerlijk log Hanny, het is altijd een genot om hier te lezen.
    Limburg, ach , m,n lief en ik hebben daar heel wat vakanties doorgebracht in onze verlovingstijd. een heerlijke onbezorgde tijd, ik kijk er graag op terug.

  2. Ik woon zelf in Zuid Holland maar mijn vader was een volbloed Fries zal ik maar zeggen dus kwam ik veel in Friesland en ik vind het daar prachtig, voelde hoe raar dat misschien klinkt omdat ik er nooit gewoond heb, of ik er thuiskwam als ik de afsluitdijk over was. En Limburg is weer op zijn eigen manier mooi, heuvelachtig en bourgondischer dan Friesland, zo heeft eigenlijk iedere provincie zijn eigen charme toch.

  3. Bedankt voor je wederom weer prachtig geschreven relaas.
    Ik wilde dat ik zo mooi kon schrijven?
    Bij de etenswaren dacht ik aan het zelfgebakken krentenbrood van mijn moeder. Dat was SUPERLEKKER!

  4. Het liefst wat ik doe als ik in Friesland ben is fietsen. Ook als het waait kan ik er geen genoeg van krijgen. Ik heb dan ook al diverse keren de elfstedentocht gefietst. Zwart, want ik heb nog nooit een startkaart weten te bemachtigen.
    Een leuk verhaal van je!

Spreken is Zilver, Zwijgen is Goud. Zo leuk.... dat jij mij bezighoudt!

