Leven……

Het beleven
van je leven
in het leven is:
…leven…

Een geschenk in je leven is: het leven dat je mag beleven….

Soms als het negatieve je leven beheerst moet het positieve in het leven heel erg zijn best doen om te overwinnen, maar is daar dan niet het zinnetje “Het zijn de kleine dingen die het doen”.

Het zijn de twee dochters die het vaak zo bijzonder maken, het leeftijdsverschil van vier jaar tussen de zusjes is nu niet meer zo aan de orde nu het volwassen vrouwen zijn met ieder hun eigen leven.
Hun geboorte…je hebt het leven geschonken aan deze twee meiden, je genoot van hun babytijd, je genoot van hun kleutertijd, en na het schoolkind kwam daar de pubertijd, de één was wat meer puber dan de ander maar ze werden alle twee met vallen en opstaan volwassen….
Dat betekende dat je je volwassen kind moest loslaten jou taak zat erop ze gingen ieder hun eigen weg en leven leiden, maar je bleef stiekem over hun schouder mee kijken of ze het goed deden.
Je stond altijd op scherp om er voor hun te zijn als ze je nodig hadden, dat vond je je moederplicht het voelde goed als je samen een probleem kon oplossen of soms ook helemaal niet…maar de liefde voor elkaar bleef altijd erg sterk.

De zusjes hadden een knipperlicht verhouding, ze waren heel close of zagen elkaar soms maanden niet maar als het licht op groen stond dan waren  ze er ook voor de volle honderd procent voor elkaar.
Momenteel is er geen stoplicht meer te bekennen en zijn de zusjes zelfs met enige regelmaat op
dezelfde werkvloer te vinden…….

Je oudste dochter en schoonzoon die na een heftige periode met hun horecabedrijf en  “het leven” er nodig een paar dagen samen tussenuit moeten je dan ziet dat de andere dochter ondanks haar wat verminderende weerstand en gezondheid, het met volle kracht en energie een paar dagen van haar zus over en waarneemt.
Het beleven van je leven is het benutten van ‘de kracht’ die in ieder mens zit.

Dan breekt er een tijd  aan dat mams en dochters merken dat het ook leuk is om  met z’n drieën iets te ondernemen, winkelen wordt er al met enige regelmaat gedaan en kibbelen over de laarsjes die mams en dochter alle twee super mooi vinden en waar maar één paar van is hoort er ook bij zo ook een terrasje pakken en dubbel liggen als er een vogeltje zijn poepje net laat vallen op mams haar witte broek….Misschien eens samen een weekendje weg??…
Een volmondig  ‘JA’  klinkt uit drie monden, er wordt een datum geprikt  de voorbereidingen zijn in volle gang om naar een Wellness-beautycentrum te gaan.

Twee dochters uit liefde geboren, met liefde groot gebracht, liefde die we delen en proberen door te geven om: …te leven in dit leven en het met elkaar te beleven…..

13 thoughts on “Leven……

  1. Jeetje Hanny, wat heb je dat mooi beschreven! Fijn he als je kids het samen goed hebben. Onze zoon en dochter zijn ook dol op elkaar maar zien elkaar heel weinig door de afstand. Zoon woont op Gran Canaria, dochter in Holland. En zoon is niet zo dat hij veel contact met haar opneemt alleen als hij iets nodig heeft. Skypen vindt dochter weer niet echt geweldig dus dat doen ze heel af en toe, dus veel spreken ze elkaar door het jaar niet, maar als ze samen zijn en we zijn met zijn allen is het super!
    OT: Dank voor je lieve berichtje! Het was erg leuk die 4 dagen maar de Hollandse gezelligheid is ver te zoeken daar hoor. Maar goed, leuk het meegemaakt te hebben. En zo hebben we elke keer wel iets leuks in het vooruitzicht… Een heerlijk leventje hebben we toch?
    Liefs, Trees

  2. wat een mooi stukje.
    het is volop genieten als je je kinderen zo ziet opgroeien en heerlijk om leuke, ontspannende dingen met ze te kunnen doen.
    soms denk ik wel: daar heb ik het allemaal voor gedaan: al die gebroken nachten, die kilo’s was, scholen, sporten enz…..
    hier kunnen de kinderen gelukkig ook goed met elkaar.
    de oudste 4 zijn (officieel) volwassen (officieel, want soms denk ik dat ze het nooit worden).
    de jongste is 15 zit dus midden in de puberteit. daar moeten we nog even door heen, maar het is tot nu toe een lieve meid.
    leuk dat je even reageerde op mijn blog.
    ik heb ook genoten van de meeting, vond het wel jammer dat er niet echt veel tijd en gelegenheid was voor een echt gesprek.
    wie weet een andere keer!
    groetjes!

  3. Dagdag lieve schat…. wat moet het geweldig zijn om een moeder te hebben die zo over je schrijft!
    En ik ken je ook nog goed genoeg om te weten hoe jouw ogen stralen bij deze woorden, en hoe oprecht je dit meent!

    Ik herken het wel als moeder natuurlijk want met dochter heb ik dit ook, het winkelen en in een deuk liggen enzo. Met zoon heb ik ook prima band hoor maar das anders, zonen zijn anders dan dochters😉

    Geniet zoals je al deed en blijf dat doen! Met zulke zonnetjes in je leven kan een nacht, ook al is ie af en toe nog zo zwart, toch lichtgevend en vertroostend en bemoedigend zijn!

    Dikke kus en tot gauw!

  4. Dat heb je mooi beschreven, Hanny. Ook als vader (grotendeels in zijn uppie belast met de opvoeding) herken ik dat hele pad. Hoeveel moeite kost het niet om je mond te houden als ze eigenwijs hun gang gaan. die van jou zijn al tot enige redelijkheid bekeerd. Die van mij lang nog niet altijd. Maar het begint een beetje te komen. hmmmm….

    Hanny, je schrijft (helaas) niet veel. Maar als je schrijft is het ook meteen raak.🙂

  5. Weer zo’n typisch mooi verhaal van jou….de liefde omschrijvend van moeder naar kind, waar ik natuurlijk 1 van jouw dochters heb mogen leren kennen tijdens twee meetingen, heerlijk als alles zo in harmonie kan verlopen, dat mee blijven kijken zul je altijd doen want zorgen voor blijf je houden……..maarre wanneer gaan wij nu eens gezellig winkelen. Bedoel jouw dochters mogen wel mee, maar wel op wat afstand, want ‘kleine potjes hebben grote oren’, ze hoeven niet alles te weten wat wij “ouderen” bespreken toch? Blijf vooral zo genieten van inderdaad juist die kleine dingen in het leven, vaak zijn dat de momenten die er toe doen…….

    Liefssssss.

  6. Bij Melody zag ik dat je gisteren jarig geweest bent. Daar wil ik je graag alsnog mee gelukwensen.
    En zie, dan heb ik ook “geluk” want wat lees ik hier een fijn, lief stuk over jullie als familie. Heel herkenbaar ook, hoewel ik geen twee dochters heb, maar een zoon en een dochter, maar ze zijn er altijd voor elkaar, hoewel de ene in Veendam woont en de ander in Lelystad. Dochter is getrouwd en heeft wel 2 dochters (en een zoon), en die 2 zijn min of meer onafscheidelijk. De oudste woont op zichzelf in “stad”, en wordt zeer gemist door haar zus. Deze is dan ook regelmatig een weekendje op bezoek (en samen de stad in, en samen uit eten, en winkelen enzo….. Prachtig!!

  7. Lieve meis,Alsnog van harte gefeliciteerd!!! ik ben natuurlijk veels te laat met mijn felicitatie voor je verjaardag. Mijn gedachten waren ff ergens anders en dat zal ook nog wel even zo blijven. Het valt me zwaar Hanny, alles is zo onwerkelijk en erg ingrijpend.
    M,n lief is nog liever dan wat ik altijd heb gedacht, zijn steun is erg groot in mijn verdriet en onmacht. Ik ben eigenlijk gewoonweg een gelukkige vrouw. laat ik dat vooral niet vergeten!!!!

Spreken is Zilver, Zwijgen is Goud. Zo leuk.... dat jij mij bezighoudt!

