Jopie!!!……

Anno….1956…./1957….

De bel gaat….
De meester staat in de deuropening van de (lagere) school….

Op het schoolplein stoppen de kinderen met hun spel en gaan in rijen en klas bij klas voor de deur van de school staan.
Er wordt gekeken welke rij er het mooist bij staat en waar niet meer gepraat of gelachen wordt, die rij mag als eerste naar binnen.
Jassen worden aan de kapstok gehangen en dan zo geruisloos mogelijk naar je klaslokaal.

…Het is een kleine school waar maar twee lokalen zijn dus drie klassen bij elkaar in xe9xe9n lokaal…

Jopie zit  naast haar vriendinnetje in de schoolbank en haar kleine kwebbel staat geen moment stil dus moet juf maar even een handje helpen, dit doet ze door Jopie alleen maar aan te kijken en niets te zeggen, dan wordt het doodstil in de klas en zo merkt Jopie dat ze haar kwebbeltje moet houden.

Jopie hoopt dat ze vandaag gaan zingen, want jopie heeft haar rode jurkje aan, haar lievelingsjurkje. Juf vraagt meestal aan de kinderen welk liedje ze willen zingen en wie dan tevens het liedje wil uitbeelden tijdens het zingen.
Juf….’Jopie wat voor liedje gaan we zingen?’ Jopie begint te glunderen en geeft haar liedje aan juf door. Kom je dan ook voor  de klas je liedje uitbeelden?  ja natuurlijk wil Jopie dat, hier had ze zo op gehoopt. Als de klas uit volle borst zingt “Zeg roodkapje waar ga je he(n)en, zo alleen, zo alleen”
doet Jopie voor de klas haar uiterste best!! In haar rode lievelingsjurkje voelt  ze zich echt “Roodkapje”….

Als de juf verder gaat met lesgeven en de rekensommetjes op het grote schoolbord schrijft beginnen Jopie haar darmen te rommelen en te borrelen  het vriendinnetje naast Jopie hoort het ook en kan haar lachen bijna niet inhouden. Jopie krijgt het benauwd en wil door haar billetjes stijf tegen elkaar aan te knijpen een wind die op ontsnappen staat onderdrukken, maar helaas…..met de nodige geluiden wordt de ontsnapte lucht het schoollokaal in geblazen.
Het blijft doodstil in de klas, toch hoor je hier en daar stilletjes gegrinnik en weer zijn aller ogen gericht op Jopie die met een rood hoofd zich snel over haar schrift buigt. Wat Jopie niet ziet maar haar vriendinnetje wel, is dat juf er moeite mee heeft om niet in de lach te schieten, juf haar commentaar is dan ook ‘niemand gewond?’  dan gaan we nu allemaal weer verder….En zo kan Jopie weer opgelucht ademhalen en er stilletjes zelf ook wel om lachen.

Vandaag staat er een grote bus voor de school het is de schooltandarts, xe9xe9n voor xe9xe9n worden de kinderen uit de klas geroepen en mogen ze in de bus plaats nemen, sommige kinderen huilen en willen niet, of ze komen huilend terug uit de bus.
Jopie snapt er niets van ze vind het erg spannend en interessant….zelfs niet als ze in de bus nog even moet wachten en hoort en ziet hoe er bij een klasgenootje geboord wordt om een vulling in een kiesje te plaatsen. Dit wil Jopie ook!!
Jopie….jouw beurt, Jopie neemt plaats in de stoel en er wordt met een tangetje gepulkt en met een spiegeltje gekeken naar Jopie haar gebit, dan mag ze spoelen en klaar is ze….is dit alles!!
Jopie is weer teleurgesteld net zoals de vorige keren toen ze naar de schooltandartsbus mocht, ze wil ook zo graag “geboord” worden waarom sommige kinderen wel en Jopie niet!!…

De bel gaat….
En  staan we weer met beide benen in het jaar 2011…..

6 thoughts on “Jopie!!!……

  1. Och ja, die schooltandarts en die netjes gevormde rijen om maar als eerste weer naar binnen te kunnen gaan herinner ik mij ook nog.
    ik was altijd degene die door de juf of meester van het schoolplein werd geroepen. Ik wilde nooit naar binnen na het “speelkwartier”.
    Een erg leuk verslag Hanny!

Spreken is Zilver, Zwijgen is Goud. Zo leuk.... dat jij mij bezighoudt!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s