Kkkedenkedenkkk…Kkkedenkedenkkk…

Ga je mee??…
We gaan een dagje treinen…

Voordat we in de trein stappen wil ik even vooraf melden dat we hooguit xe9xe9n a twee keer per jaar met de trein reizen, de reden hiervan is het gemak van de auto.
De kaarten zijn gekocht bij een winkelketen die de kaarten met enige regelmaat vrij goedkoop aanbied, er is xe9xe9n “maar” je kunt alleen op zaterdag en zondag reizen na negen uur.
Geen enkel bezwaar toch? geen scholieren, geen forenzen, dus lekker rustig.
Ik zie me al helemaal zitten met een tijdschriftje kop koffie en genieten van het landschap wat voorbij  schiet…kkkedenkkkedenk, kkkedenkkkedenk…kkkedenkkkedenk…
Ons eindstation voor deze dag zal Amsterdam zijn.

Kom op we gaan…
O ja nog even…net dit weekend wordt er gewerkt aan het spoor tussen Zwolle en Amersfoort, en we via een omweg en xe9xe9n overstap (in Deventer)een half uurtje later in Amsterdam aan zullen komen. Niet erg, we willen toch zo graag en dagje treinen…
Klokslag negen uur staan we op het perron van station Assen, het stormt behoorlijk het is een open perron waar we staan. Gelukkig had ik me hierop voorbereid, ondanks mijn kort geknipt koppie met haar toch maar de nodige haarlak gebruikt voordat we vertrokken, zo kan het wel windkracht twaalf hebben.

Als de trein het station binnen dendert zien manlief en ik al vrij snel dat ondanks dat het een dubbeldekker is hij al vrij vol zit. We zoeken een plaats, helaas we belanden uiteindelijk weer bij een instapruimte, waar een paar klapstoeltjes zijn die ook al voorzien zijn van reizigers.
Op xe9xe9n stoeltje na, waar een grote koffer voor staat. We staan hier met meerdere mensen en manlief staat niet naast me en ziet het stoeltje niet, wat doe ik?? een uur blijven staan( tot de overstap) of toch maar netjes vragen of de koffer ergens anders mag staan…dat mag maar dat kan maar op xe9xe9n manier vanwege de GROOTTE van de koffer en de beperkte ruimte, ik kan zitten! met de koffer tegen mijn kniexebn gedrukt…manlief zit/hangt een beetje op een stang waar de deuren mee open gaan.
Halverwege de rit horen we dat we niet alleen in Deventer moeten overstappen maar ook nog in Amersfoort. Maar we laten ons het “plezier” van een dagje treinen niet ontnemen, bij de overstap in Deventer zal er vast een plaatsje voor ons zijn.
Maar dan zien we in Deventer dat er meerdere mensen voor een “dagje treinen” hebben gekozen…
Rennen om nu toch maar een plaatsje te bemachtigen in een coupxe9, helaas… door wat mensen voor te laten gaan komen we weer in de instapruimte terecht maar nu met zoveel personen dat ik de adem van en achterbuurman in mij nek voel en de knoflooklucht van mijn buurvrouw me bijna doet kokhalsen.
Blij dat manlief nu wel naast me staat druk ik me maar stevig tegen hem aan proberend naar buiten te kijken, ik kan er nog steeds niet tegen om met veel mensen in een kleine ruimte te zijn merk ik nu ook weer (overgehouden van de Burn-out)
Kkkedenkkkedenk…kkkedenkkkedenk…kkkedenkkkdenk…

‘Dames en heren u nadert station Amersfoort, treinreizigers richting….ja we weten dat we weer over moeten stappen, toch blij eindelijk uit deze benarde drukke situatie te zijn doen we wederom een poging om in een coupxe9 terecht te komen, nu toch ook maar wat brutaler zijn en niemand meer voor laten gaan op een enkeling na. Het geluk is met ons we vinden toch nog een plaatsje aan het gangpad in een wederom bomvolle trein.
Zitten…zere voeten…zin in koffie…rustig een tijdschrift lezen!!!  niet dus.
Er zijn altijd mensen die boven hun eigen geluid uit willen komen en je laten meegenieten van de meest enge ziektes die er bestaan, om maar te zwijgen over onze  mobiele telefoons.
We hebben menig telefoongesprek aan “moeten” horen van medereizigers en waar gaat het over???…
Toch ook nog wel gezellig zitten kletsen met een stel en hun dochtertje van ongeveer negen xe1 tien jaar.

‘Dames en heren u nadert Amsterdam centraal…
Het is inmiddels kwart over twaalf, de hoogste tijd voor koffffie…We zoeken een gezellige eetgelegheid en laten ons de koffie en tosti heerlijk  smaken.
Dan zakt de moed me in de schoenen bij het zien van de “vele” mensen die deze dag ook hebben uitgekozen om Amsterdam met een bezoekje te vereren.

Twintig minuten over vijf…we hebben genoeg mensen gezien (denken we) en staan in afwachting van de terugreis die we gaan maken weer op een bomvol winderig perron met mensen die hetzelfde idee hebben om op dit tijdstip Amsterdam te verlaten.
Pijnlijke voeten…dus een zitplaats zou erg welkom zijn.Om een lang verhaal redelijk kort te maken, konden we van Amsterdam naar Amersfoort niet in een coupxe9 maar wel weer in de instapruimte op een klapstoeltje zitten doordat een vriendelijke man zijn twee vouwfietsen netjes ergens anders neer zette.
In Amersfoort is het weer rennen met de meute mee om toch maar een plaatsje te bemachtigen in de trein die ons naar Deventer zal brengen, het lukt ons niet…we moeten nu zelfs in de coupxe9 staan.
Maar dan zijn er ook nog lieve aardige mensen, een moeder roept haar twee kinderen die ieder een zitplaats hebben bij haar zodat wij daar kunnen zitten, je wilt niet weten hoe dankbaar wij die moeder en haar kinderen dan zijn ( bij het uitstappen in Deventer de moeder en kinderen nog extra bedankt)
Kkkedenkedenkkk…kkkedenkedenkkk…kkkedenkedekkk…

Onze laatste overstap in Deventer om weer in Assen te komen, gaat beter er zijn meerdere treinen die naar het noorden gaan en jawel we kunnen direkt zitten…
Wel met een heel druk luidruchtig kind naast ons maar die ons ook wel weer erg laat lachen door zijn heldere hoge lach die hij ten gehore brengt omdat hij zijn vader die tegenover hem zit in het raam
ziet als in een lachspiegel.
‘Dames en heren u nadert station Assen…ja we weten dat we hier “willen”  uitstappen.
Nu nog even het laatste stukje met de auto en we zijn weer thuis van een dagje “treinen”

Voortaan toch maar weer met de auto???…

21 thoughts on “Kkkedenkedenkkk…Kkkedenkedenkkk…

  1. Ik durf het haast niet te zeggen. Maar wij hebben de reis bijna omgekeerd gemaakt. Van Zaanstad naar Deventer. Met de auto. En nu ben ik echt een OV freak maar tegen de auto kan echt niets op hoor. Daarom zeg ik: als het OV niet snel beter wordt (en dan bedoel ik FLINK beter), dan wordt het nooit wat, hooguit NOG drukker. En ik kan het weten want ik heb jarenlang van Wormerveer naar Amersfoort gereisd voor het werk. En dan heb jij het nog niet eens gehad over treinenuitval, blaadjes op de rails, zich verslapende machinisten, ongelukken op de rails en de OV chipkaart.

    Goed stuk, het maakte me niet aan het lachen maar het is goed dat zulks een keer goed beschreven wordt.

  2. Dat kan ik me voorstellen Hanny. Ik ga regelmatig op en neer van Nederland naar Belgie en terug. En de keren dat ik vertraging heb, zijn legio. Maar het meest in het weekeinde want dan zien ze hun kans schoon voor allerlei soorten werkzaamheden.

  3. “dankzij” de MS van Johan gaan we eigenlijk nooit met de trein. Lopen gaat niet goed, l;aat staan als hij geen zitplaats zou hebben. We hebben ooit zo’n 60+ kaart gehad met 7 (?) dagen vrij reizen in het jaar. Mooi dat we meestal niet verder kwamen dan 2 of 3 keer reizen. Nee, ook wij houden het het liefst bij de auto.
    Wel een prachtige beschrijving hier.

  4. Treinen kunnen heel prettig en aangenaam zijn, voor mensen die geen auto bezitten, helaas zoals jij in je prachtige verhaal vertelt, zijn er vaak veel nadelen aan verbonden, de NS en Pro-rail hebben blijkbaar nog steeds niet door, dat sommige treinen best ietsje langer mogen zijn, waar een andere trein weer een stuk korter mag, omdat je daar zoveel keuze uit plaatsen hebt……eigen vervoer is nog altijd het makkelijkst, wat zo een aanbieding betreft, we zitten hier in Holland…..enne ze zeggen wij zijn zuinig, dus vandaar waarschijnlijk die stormloop ineens op kaartjes, waar jij en je man nu behoorlijk wat ongemak van ondervonden hebben, positief blijven zoals jij deed, volgende keer(2e,tevens laatste)hopelijk meer geluk met het reizen met de gedekkedek….;-)))

    Liefsssss!!!

  5. Mooie beschrijving van een dagje treinen.

    Persoonlijk vind ik het de verschrikkelijkste manier van reizen totdat ik van de zomer met de trein nar Lourdes ben geweest.
    Wij stapten hier in Heemskerk op en meteen had ik het supergevoel van ontspannen reizen, en als ik dat tegen de familie zeg, gaan wij bij Haarlem over een paar wissels heen die mij zowat van de bank doen rollen.
    In Amsterdam stappen wij over in de Thalys met vooraf besproken plaatsen en ‘vliegen’ naar Parijs.
    Parijs heeft geen doorgaand verkeer per trein, dus met de metro. Nou dat is een ervaring op zich!
    Dan stappen wij in een TGV die met 300 km/uur door Frankrijk raast.
    Heerlijk ontspannen komen wij zo’n 14 uur later in de Pyrenxe9en aan.
    Dan is treinen veel fijner als autorijden hoor!

  6. Hoi Hanny, wat zal er voor de webloggers in het verschiet liggen die met de trein naar Emmen gaan a.s. zaterdag ;-)?
    Ik heb idd ook een kaartje van het Kruidvat, scheelt me een hoop autokilometers maar ik ben wel 2x 3.5 uur onderweg maar ipv x80 47,- kost het me nu maar x80 12.50. Laten we hopen dat het allemaal goed gaat!

    Ik dacht ik gluur toch even op je blog!

    Tot ziens op 7 mei, groetjes, Trees

Spreken is Zilver, Zwijgen is Goud. Zo leuk.... dat jij mij bezighoudt!

