Zeelucht…….hmmm…….

Een wadden eiland…..
Ons vakantie eiland…..
Texel…..

Al meer dan dertig jaar.

We zijn begonnen met kamperen in een tent,
daarna gingen we over op de caravan,
tussendoor wel eens in een hotel,
Vorige week in een huisje.

We hadden dit jaar de zee nog niet gezien.
We hadden dit jaar onze fietstochten op Texel nog niet gemaakt.
We hadden dit jaar onze koffieadresjes op Texel nog niet bezocht.
We hadden dit jaar onze leuke winkeltjes op Texel nog niet “leeggekocht”.
We waren laat dit jaar op ons vakantie eiland….

Op tijd…bij de boot aangekomen zien we al dit wordt een uur wachten……
Druk, druk, druk…. en dat om deze tijd van het jaar.

Na de boottocht komen we aan op ons vakantie eiland Texel, waar we op zoek gaan naar
ons gehuurde huisje waar we nog niet eerder zijn geweest.
Het ziet er leuk uit, het is een (vrij oud) knus huisje met een grote vijver waar een paar
mooie witte zwanen en eenden zwemmen.

En een mooie week werd het….

Sinterklaas deed zijn intocht ook op Texel, we hebben de goedheiligman binnen gehaald
samen met heel veel Texelse kindertjes en hun ouders.
Ook onze kleine hond Sam genoot op zijn manier.
De Sint en zijn pieten boeide hem niet, maar wat dacht je van al de platgetrapte pepernoten die
op straat lagen…..

Het was ook “verse oestertijd” voor de meeuwen op Texel.
Op xe9xe9n van onze fietstochten over de zeedijk aan de waddenkant lagen tal van
lege oesterschelpen op het fietspad.
We zagen hoe de meeuwen de dichte oesters uit het water plukten en daarna in hun
vlucht de oesters op het fietspad lieten vallen.
Dit herhaalden ze met enige regelmaat tot ze met hun snavel de oester verder open
konden maken om zo hun buit eruit te kunnen halen.
Manlief was jaloers….
Zijn lekkernij…. ”verse oesters”.
En wat de meeuwen lukte….lukte manlief niet .
De oesters zaten muurvast aan/op de bassaltblokken die onder aan de dijk net onder
het wateroppervlak lagen.
De enige manier voor manlief om zijn lekkerij te verorberen was,
ze duur te betalen in een restaurant.
……Kon je maar voor heel even meeuw zijn……

Fietsen op Texel is de wind voelen die daar altijd stevig tot heftig waait.
We waren dan ook heel erg verbaasd dat de week die wij er waren er maar xe9xe9n dag
een zware wind waaide.
En gefietst hebben we, warm gekleed stapten we iedere dag op de pedealen….
Soms kwamen we pas in het donker weer thuis.
“De zon zien zakken in de zee” hoe mooi kan dat zijn……
Je voelt dan geen kou…..

De warmte die ons tegemoet kwam als we door de deur van ons huisje naar binnen
gingen deed ons de kou buiten al gauw vergeten.
Een bank, pantoffels, kussens, een plaid, een boek, tijdschriften, tv en kaarsjes
dat waren de ingredixebnten voor onze ”heerlijke avondjes” op Texel….

Buiten ons eigen huisdier Sam hadden we nog een huisdiertje(s) in en om ons huisje.

Terwijl ik zit te lezen zie ik ineens in mijn rechter ooghoek in de open keuken iets
heel snel heen en weer bewegen, ik kijk op en zie een veldmuisje…..

==============================
……..Mama, mag ik even kijken wat voor mensen er deze week weer in “ons” huisje
verblijven ?
…….Nee jongen doe maar niet want stel je voor dat ze je zien….dan zien wij je
misschien nooit weer.
…….Mam ik wil zo graag, ik let wel goed op.
Stilletjes komt hij onder de wasmachine vandaan, zijn kleine zwarte kraaloogjes
gluren de de keuken in.
Wat staat daar…..rrritsss, oohh dat is een tas, rrrritsss, oohh dat
zijn laarsen, rrritsss, oohh dat zijn mensen……
Rrrrrrritsssssss……..
Terug…..
Mam…het zijn twee volwassen mensen en een kleine hond .
Mam….ze gilden niet eens.
Mam…ze keken wel waar ik daarna heen ging.
Jongen blijf op je hoede en blijf overdag en savonds weg van de boze mensenwereld.
….Ja mam…..
================================

Onze week op Texel zat vol leuke belevenissen……
Het is maar net “hoe” je het beleeft !!!

Wij hebben genoten……

11 thoughts on “Zeelucht…….hmmm…….

  1. Meis wat heb je genoten met je lief op het door jullie geliefde eiland.
    Ik heb genoten van jouw verslag hierover.
    “Mam” mag ik…..? een zin die voor mij een waardevolle betekenis heeft.
    Ik mail je daar nog over.

    Je was net even te vroeg met het lezen van mijn gedachten, je had mijn gezicht es moeten zien bij het proeven van wijn op Kreta!

  2. Loslaten, ontspannen, genieten. De fantasie laten gaan. Ons favoriete waddeneiland is Vlieland. Zodra de boot toeterend Harlingen verlaat, heeft Doekla altijd het gevoel eventuele zorgen op het vasteland achter te laten.

  3. Hoi Hoi wat prachtig dit stukje. Ik ken Texel heel goed en proef meteen de sfeer van het eiland.Wij gaan weleens een dagje over om met de hondjes te wandelen want Texel is zooo mooi en hondvriendelijk. Natuurlijk ken jezelf ook De Slufter en De Dennen.Over Huisduinen wat je vertelde dat ligt in Den Helder zelf, die woonwijk heet zo. En als je op korte termijn nog eens naar het Beatrix gaat kun je nog weleens een drankje of eten geserveerd krijgen door onze zoon. Die doet horeca management en loopt daar nog enige tijd stage.Ikzelf ben daar nog nooit binnen geweest. Wij zitten dan weer in dat tentje er tegenover, Nogal Wiedus.Wordt dus tijd dat ik eens een drankje laat serveren door onze eigen zoon haha;)

    Liefs Saskia

  4. Wat een leuk logje over Texel. De waddeneilanden zijn al jaren mijn favoriete vakantiebestemming. Van Texel nam ik nog gesigneerde boeken van Wolkers mee. Kan nu niet meer helaas.

    Dat verhaal van de muisjes is leuk. Maar ja, ze moeten ook weer niet in rijen van 12 door het huis marcheren. Want dan krijgen ze echt problemen. 🙂

Spreken is Zilver, Zwijgen is Goud. Zo leuk.... dat jij mij bezighoudt!

