Waarom ga je daar heen……..

Wat heb je met een begraafplaats…..

Waarom ga je daar heen…….
Wat zoek je daar…….

Er liggen dierbare personen van je begraven…..

Ik sta bij het monumentje van ons zoontje…….
Lieverd wat was je welkom, maar tien dagen was je bij ons.
Met zoveel pijn in ons hart hebben we (inmiddels jaren geleden) afscheid van je genomen.
Wat zou er van je geworden zijn als wij je hadden mogen opvoeden,
Op wie zou je lijken.
Zou je het zakelijke inzicht van je vader hebben.
Zou je het gevoelige van mij hebben.
Het zijn vragen en het blijven vragen.
Exe9n ding is zeker we dragen je altijd mee in ons hart.

Ik sta bij het monument van mijn ouders…….
Lieverds wat ben ik een bevoorrecht  mens dat ik jullie kind mocht zijn.
Veel hebben jullie mij geleerd.
Normen en waarden, liefde, genegenheid, zorgzaamheid, eerlijkheid.
Hier te zijn voelt voor mij, weer even bij jullie te zijn,
even met jullie babbelen,
even zeggen hoe ik jullie mis.
even jullie monument schoonmaken,
even een bloemetje neerzetten.
Wetende dat jullie dit met een glimlach van bovenaf aanschouwen.
Exe9n ding is zeker ik draag jullie altijd mee in mijn hart.

Ik sta bij het monument van mijn schoonouders……
Jong was ik toen we elkaar leerden kennen
Het duurde lang voordat jullie mij als schoondochter accepteerden.
Veel heb ik hiervoor moeten doen om jullie te bewijzen
dat ik goed genoeg was voor jullie zoon.
Het is allemaal goed gekomen.
Veertig jaar is jullie zoon nu al mijn man.
Ik hoop dat jullie met een glimlach van boven op ons neerkijken.
Exe9n ding is zeker jullie hebben een plek in mijn hart.

Ik sta bij het monument van mijn hartsvriendin……
Weet je nog we werden vriendinnen toen we twaalf/dertien jaar waren
Lieverd,
wat hebben we samen veel beleefd,
wat hebben we samen veel gelachen,
wat hebben we samen veel gehuild,
wat hebben we samen veel zorgen gedeeld,
wat hebben we samen veel diepgaande gesprekken gehad.
Wat mis ik dit allemaal, maar toch voel ik je nog zo dichtbij.
Eén ding is zeker ik draag je altijd mee in mijn hart.

Zo zijn er nog meerdere dierbaren die een plekje in mijn hart hebben.

Ondanks dat ik thuis ook een gedenkplekje heb……
geeft het mij een goed  gevoel
op de begraafplaats in alle rust even bij mijn dierbaren te zijn.

7 thoughts on “Waarom ga je daar heen……..

  1. Raar maar ik ga nooit naar mijn ouders hun begraafplaats.
    Misschien ben ik er ooit eens hooguit een paar keer geweest.
    Wat geweest is, is geweest en dat zit allemaal in mijn herinneringen.
    Mogelijk dat ik daarom ook een hekel heb om foto’s te bekijken?

Spreken is Zilver, Zwijgen is Goud. Zo leuk.... dat jij mij bezighoudt!

