Van het heden naar het verleden……

Van anno 2010……
glijden we vanzelf naar anno 1962…..

Van het heden naar het verleden……

Winter…..

Net nu het hier sinds jaren echt winter is draait in de bioscoop de film
…….. "De hel van 63"…….
Je gaat heel weinig naar de bioscoop, maar naar deze film ben je erg nieuwsgierig,
omdat je een geboren friezin bent en er ook woonde in 1963.
Met manlief, dochter en schoonzoon wordt de film bekeken.
Het is een film waarin gedeeltelijk fries gesproken wordt, dat klinkt erg vertrouwd.
In de film spelen vier mensen de hoofdrol die we volgen op hun barre tocht van 1963.
Exe9n van die hoofdpersonen doet mij tijdens de film terug denken aan een jaar eerder 1962 of was het ook in 1963 !!!

Er lag ijs, veel ijs er kon geschaatst worden…..
Je was dan met je vriendin vaak te vinden op menige sloot of plas.
Een enkele keer ook naar de ijsbaan, want daar waren vaak leuke stoere jongens die goed konden schaatsen en waar jij je dan aan op kon trekken om ook goed voor de dag te komen op de schaats.

Zo werd er een ijstoertocht  "De Sterrit" georganiseerd waarvan de start in een nabij gelegen dorp was.
Er waren verschillende afstanden die gereden konden worden.
Je wilde er wel aan mee doen met je vriendin maar je schaatsen waren behoorlijk bot, en slijpen kostte geld en je opgeven voor de rit kostte ook geld en dat geld had je niet.

Toch ging je met je vriendin naar de start.
Er deden een paar meisjes uit je klas aan de tocht mee,maar ook een paar leuke jongens.
De schaatsen werden onder gebonden en zo gingen we onze klasgenootjes een eind vergezellen tijdens de rit.
De eerste controle post…. er moest gestempeld worden door de klasgenootjes.
Gingen we nog verder mee of gingen we nu terug.
Het ging nog aardig goed op de vrij botte schaatsen, en het was erg gezellig met het groepje.

Dus verder met elkaar…….
En bij de volgende stempelpost stonden daar ook nog eens die leuke jongens, er was dus geen sprake meer van, teruggaan !!!
Maar ja, mee schaatsen tot het eind leverde je dus geen medaille (kruisje) op daar had je een stempelkaart met de nodige stempels voor nodig.
Het idee werd geboren……stempels vragen op de arm……
Wie eerst vriendin of jij……..
Vriendin…..
Bij de stempelpost :  "ik ben mijn stempelkaart verloren, mag ik de stempel op de arm……."
Jaaaaahhh……het lukte de eerste stempel op de arm van vriendin.
Met de hele groep verder, het ging goed we schaatsten achter elkaar en trokken ons op aan de jongens.

Weer een stempelpost…….
Mijn beurt…….hetzelfde verhaal als vriendin had gedaan, ook jij kreeg een stempel op de arm.
Als je de eerst stempel maar te pakken had kwam de rest van de stempels ook wel.

We schaatsten verder met de groep…….
Je mocht een eind op vriendin haar goed geslepen schaatsen,  want je gleed toch wel vaak weg op je botte schaatsen en werd daardoor moe.
De tocht werd ook zwaarder er kwam water op het ijs, het dooide.
Maar we gingen verder met z’n allen……
Onze arm werd al aardig bedekt door de stempels die er later nog bij kwamen.

We haalden met z’n allen de eindstreep van 75 km schaatsen…..

Na  aarzelen toch  "De medaille" opgehaald…..
Wel verdiend voor het schaatsen……
Maar niet verdiend omdat we ons "niet" hadden opgegeven !!!

Kijk naar de film "De hel van 63" en je weet waardoor ik terug gleed naar het verleden……

11 thoughts on “Van het heden naar het verleden……

  1. Ik moet de film nog gaan zien, ik denk dat het huren wordt want nu naar de film is geen optie. Ben wel erg benieuwd, het schijnt goed gespeeld te zijn.

    Onvoorstelbaar dat jullie toen 75 km geschaatst hebben!!!!! Ik ben niet zo’n schaatser, nooit geweest. Was meer in de kantine te vinden met mijn voeten voor de kachel en een plastic bekertje kwast. Daar waren bij ons de leuke jongens hahaha

    Liefs,

    Liane

  2. Ik heb hem ook gezien, de film.
    Wxe1t?
    Ik MOEST hem zien!
    Ondanks dat ik niet tegen het oorverdovende geluid in een bioscoop kan sinds ik een bipolairestoornis heb, ging ik toch.
    Nu viel het geluid van deze film erg mee, alleen bij de voorfilmpjes zat ik met mijn vingers in mijn oren.
    Ik vond het een geweldige film omdat ik meer een documentaire film had verwacht.

    Mooi stukje geschreven over de schaatstocht.
    Wat is dat toch bijzonder mooi om te doen.
    Jammer van je botte schaatsen, want dat is geen rijden.

    Er komt van mij ook nog een schaatstochtverslag op mijn log, echter die plaats ik op 17-02, dan is het precies
    24 jaar geleden
    En ‘geleden’ heb ik destijds!

  3. Wij willen deze film ook graag zien, niet in de bios maar gewoon thuis.
    Jouw herinneringen brachten me terug naar m,n tienerjaren.
    Op de brommer met sjaal, muts en alles wat je maar warm hield, dicht bij school waar de jongens stonden, ging dat NATUURLIJK af en uit.
    Stel je voor, dat ze je zo zagen!

  4. Dat is heel knap, 75 km schaatsen.
    Wij schaatsten in ’63 een of andere molentocht (in Zuid-Holland). Ik koos voor tien km en ik vond dat op mijn kunstschaatsen al een heel eind.
    Voor 75 km heb je zeker die medaille verdiend!

  5. Hai mam, toen je ons dit verhaal vertelde na de film zei ik meteen dat het een blogje waard is. Zo leuk die verhalen van toen. Valt me wel op dat je vaak schrijft alsof je het zelf niet bent. Hmmmmmm, ga ik je vragen de volgende keer dat ik je spreek. Dikke tuut en LFS

Spreken is Zilver, Zwijgen is Goud. Zo leuk.... dat jij mij bezighoudt!

