Wintertijd……

         

De wintertijd is weer ingegaan.

Dat betekent dat de zomer voorbij is en we richting de winter gaan, maar dat we nu nog volop in de herfst zitten.
De herfst een weerbarstig jaargetijde.
Een jaargetijde waar ik energie van krijg…..
De wind die het blad van de bomen blaast, de laatste bloemen die hun kopjes al laten hangen, kale struiken die vragen om gesnoeid te worden, de vijver wil graag een net over hem heen want houd niet van al dat blad wat naar beneden komt en nog xe9xe9n keer grasmaaien.
Dus er is werk aan de winkel…
Het is een mooie dag, het herfstzonnetje schijnt, een dag om de tuin winterklaar te maken.
Laat maar eens zien dat je er zin in hebt, aan de slag…..

Ik sta bij de boom die nu bijna kaal is, zijn blad ligt onder mijn voeten…..
Je bent ooit uitgegroeid van struik tot een boom, als we je ieder jaar hadden gesnoeid was je nu nog en struik, wat en geluk dat we dat nooit hebben gedaan.
Een boom die zorgt dat er in de zomer schaduw in de tuin is waar je dan lekker onder kunt zitten.
Een boom die heel veel vogels als vriendjes heeft , die bij hem kunnen schuilen als het regent en als het erg hard waait en ook hun nestjes mogen maken om daarin hun eitjes te leggen.
Wat ben je mooi als je in het voorjaar in de knop zit en wat ben je mooi als je in de zomer volop in het blad zit , wat ben je nu mooi  met al je grillige takken.
Ik hark het blad wat je hebt laten vallen….. en ik hoop dat je ons straks in het voorjaar weer verrast met al het moois wat je in je hebt.

Ik kniel bij de vijver en kijk in het donkere water….
Wat toch niet zo donker is dan het lijkt als ik zes oranje visjes naar me toe zie zwemmen, die precies weten wanneer ze hun voer krijgen.
Het lijkt of ze bijna acrobatisch recht overeind in het water staan om het voer te veroveren wat ik hen geef, ze eten uit mijn hand.
Ze spelen verstoppertje onder de waterleliebladeren en schieten door het water, een lust om naar te kijken.
Als het kouder wordt gaan ze diep de vijver in en laten zich minder zien…. ik hoop dat jullie er in het voorjaar weer zijn en weer van jullie kan genieten.

Dan lig ik op mijn knieen in de tuin om de vaste planten te ontdoen van hun overbodige stengels, takken en uitgebloeide bloemen.
Wat waren jullie weer prachtig in bloei dit seizoen, wat hebben jullie je best gedaan om de tuin te sieren met prachtige kleuren, en daardoor ook veel mooie vlinders aantrokken.
Nu gaan jullie slapen en uitrusten van al het moois wat er uit is gekomen deze zomer…..en ik hoop in het voorjaar weer te zien hoe  jullie wakker worden.

De keramieken zonnetjes die boven de raampjes van het tuinhuisje hangen kijken mij lachend aan en weten al hoe laat het is……tijd om weer ingepakt te worden om plaats te maken voor de houten ijskristallen die beter bestand zijn tegen de ijsige winterkou.
Toch hopen de keramieken zonnetjes in het voorjaar weer hun plaatsje te krijgen boven de raampjes.

De herfst laat zich zien…. 
De tuin blijft mooi, ook door de  buxesplanten die groen blijven.
Er moet nog het nodige gedaan worden voordat koning winter zich aankondigd, maar er moet ook weer een stukje rust in de tuin komen voor de diertjes die hun winterslaap willen houden.
Het egeltje… de kikkers die zich terug trekken en wat dacht je van al die mooie kevers, ze gaan nu slapen.
En ik hoop dat ze in het voorjaar weer wakker worden.

Met een kopje thee en een dikke trui aan zit ik op de bank buiten en kijk de tuin in, mijn werk zit er voor vandaag op.
Moe, maar voldaan….

Er zijn vier jaargetijden, ieder jaargetijde heeft wel iets moois maar de herfst en de lente hebben mijn voorkeur….ook al kan ik erg genieten van de zomer en winter.

5 thoughts on “Wintertijd……

  1. Onze tuin moet nog winterklaas gemaakt worden maar gelukkig is het niet zo’n enorme lap.
    En ja de herfst is het mooist…..
    Klim eens op naar een hoog punt in je dorp (ik deed dat van de week op een flat van 11 hoog) en zag hoe prschtig de groenste stad van Nederland er bij staat in een ochtend-herfst-zon!

    Knuffxxxx

  2. Hai mams, ik zit nu met de laptop op schoot naast een rijdende ro. We gaan via de snelweg naar Billund, het is vreselijk slecht weer. Dus ik kan even wat logjes lezen, de techniek staat voor niets. Maarre, wat een mooi stukje heb je geschreven. Schitterend!

Spreken is Zilver, Zwijgen is Goud. Zo leuk.... dat jij mij bezighoudt!

