zwangerschap….2009….1976…..

Goed nieuws ons nichtje is zwangerx85x85
Het wordt het  eerste kindje x85x85van de vele neven en nichten die we rijk zijn.

Het brengt me weer terug naar 1976,een lange warme zomer die  het grootste gedeelte liggend in het ziekenhuis  werd doorgebracht.

Weer zwangerx85x85dolblijx85..
Na veel moeilijkheden en problemen bij de eerdere zwangerschappen waren we erg gelukkig met de komst van ons derde kindjex85(ons overleden zoontje hoort bij deze zwangerschappen)x85

De eerste 5 maanden gaan prima, wat is het mooi om zwanger te zijn, trots als een pauw  wordt er geparadeerd met de aankomende buikx85x85
Dan krijg je helse pijnen x85..
Ooh nee niet weer hxe8x85x85

Gelukkig x85de pijn heeft  niets met ons zo gewenst kindje te maken,
maar wel met de niersteentjes die je hebt en aan de wandel gaan nu je zwanger bent.
Medicijnen voor de pijn ??? heel sumier en beter van niet.
Je rustig houden dat is het beste medicijn, maar dat gaat niet erg , met  onze  lieve kleine meid van bijna vier jaar die ook de nodige aandacht opeist.

Dan is daar toch weer die ziekenhuis opnamex85..
Je kindje is veel te klein en je hebt toch nog te kampen met veel pijn van de niersteentjes.

Het is beter voor onsx85
Dat het tot aan het einde van de zwangerschap een ziekenhuis opname word wist ik (gelukkig) toen nog niet.

Een kamertje van drie personenx85niet uit je bed mogenx85 week in week uitx85 maand in maand uit en steeds weer vrouwtjes die eerder dan ik uitgerekend zijn dus ook eerder naar huis mogen met hun babyx85..
Het valt me zwaar zonder mijn dochtertje en man daar te liggen.
Nooit eens even met manlief alleen te zijn, altijd zijn er mensen om je heen tijdens het bezoekuur.

Maar gelukkig gaat het door de absolute rust en streng zoutloos eten goed met ons kindje wat gelukkig weer wat groeit, dat ikzelf een paar kilo afgevallen ben ondanks mijn zwangerschap is niet erg volgens de gynaecoloog .
De beste man heeft wel gevoel voor humor en vraagt iedere morgen of mijn grindpad al bijna af is door de niersteentjesx85..het is een lieve man die alles goed in de gaten houd en ook wel weet dat je het niet gemakkelijk hebt.
Er wordt geregeld dat ik met bed en al even in een ander kamertje op dezelfde gang met manlief alleen mag zijnx85.
De maanden weken dagen uren gaan voorbijx85. terwijl er buiten een hittegolf en zeer warme dagen aan mij voorbijgaan , ik mag blij zijn dat ik hier lig zegt mijn bezoek, en het heerlijk koel vinden in het kleine kamertje.. wel met airco… waar ik lig.
Dan is de dag aangebroken dat ik uitgerekend benx85. 5 sept x85.maar ons kindje vind het wel prima daar in zijn/haar  warme holletje.
Mijn verlangen naar ons kindje en het lange liggen begint zijn tol te eisen ik raak in een dip mijn energie is op en ik moet nog een bevalling doormakenx85..
Er wordt besloten om het in te leiden en wel op x85.9 septx85.

De voorbereidingen worden getroffenx85..met een beetje geluk zullen we volgens degene die er verstand van hebben tegen de avond weer  papa en mama zijnx85..
x85x85Daar lig je dan met alle toebehorenx85.wel spannend maar met een super mooi vooruitzicht .
Manlief hoeft nog niet direkt aanwezig te zijn want het gaat nog wel uuuuren (zo gaat dat  in het jaar 1976) durenx85..Maar wat gebeurtx85.het gaat sneller dan dat iedereen denktx85.
Checkx85.checkx85x85checkx85.het gaat  naar wens zegt menx85
x85x85Het is bijna lunchtijdx85..
Mijn vliezen breken x85.de ervaring leert mij dat bij de vorige twee bevallingen, vrij direkt daarna bij mij de persweexebn beginnenx85..
x85..Een verpleegkundige nog  op de afdeling vanwege x85lunchtijd…
Manlief wordt gebeldx85.maar volgens verpleegkundige kan het  nog wel even duren en lig ik weer alleen.
De persweeen beginnenx85. ik druk op de belx85.nog een keerx85.en nog een keer en nog vele keren daarna, oei weer een perswee, en niemand in de buurt..dan maar roepen en  nog eens roepenx85.
Dan ineens iedereen in rep en roer.
Tijdens het verplaatsen naar de verloskamer is er geen houden meer aan, wat niet mag maar wat je niet tegen kunt houdenx85 nog een weex85 en wordt onze lieve kleine meid geboren x85 gelanceerdx85 nog net gevangen door de  gynaecoloogx85.manlief komt binnen rennen net als ons meisje er al isx85..

Klein maar fijn x85 3000 gram, 46 cmx85maar gezondx85.wat wil je als ouder nog meer.

Dat je je kindje x85bijnax85 alleen in een ziekenhuis krijgt ,
en daarna weer flink moet leren lopen omdat je  zolang hebt gelegen neem je op de koop toe,
het is gelukkig allemaal goed gegaan en gekomenx85x85

x85..Zo ik ben er weer het isx85.juli 2009×85..
Bijna 33 is ze nu x85.en we houden nog net zoveel van haar als toen ze geboren werdx85

Ons nichtje en haar lief wensen we een geweldige mooie zwangerschap en een lief kindje toe.
Door haar zwangerschap was ik weer even terug  in het jaar 1976 x85.

8 thoughts on “zwangerschap….2009….1976…..

  1. In 76, ging ik net naar de middelbare school…. in 85 beviel ik voor de 1e keer… Net als jij kijk ook ik nu terug naar mijn kind dat al lang volwassen is… het lijkt zo lang geleden maar het voelt als de dag van gisteren, ja toch?

    Welk verdriet een zwangerschap ook met zich mee brengt, er kan ook iets zo moois uit voortkomen dat niet te beschrijven is!

    Dikke knuf van mij voor jou en geef je dochter er ook eentje van me?!

    Liefs Melody

  2. Weer erg mooi om te lezen. 1976 ….. ik was toen bijna 5. Onvoorstelbaar hoe de tijd vliegt. Als ik dit zo lees, heb ik het idee dat het nog steeds de goede kant opgaat met je. Fijn om te weten!

    xxxx

  3. Wat een mooi verhaal, indrukwekkend ook. Waar een zwangerschap en bevalling je volgens mij altijd tot in het detail bijblijft, geeft andermans zwangerschap inderdaad vaak aanleiding om weer even in dat verhaal te ‘verdwijnen’. Mooi om dat van jou te lezen!

Spreken is Zilver, Zwijgen is Goud. Zo leuk.... dat jij mij bezighoudt!

