Zestien jaar !!!

Het is raar…
Hoe ouder je wordt, je de dingen die je in het verleden meegemaakt hebt en er eigenlijk nooit over sprak, nu je leven zo kan beinvloeden, terwijl je dacht het al lang een plekje  gegeven te hebben……..

Zestien jaar was ze toen ze het ouderlijk huis verliet, om stage te lopen in een kindertehuis in Gelderland, ze woonde voordat ze naar Gelderland ging in  Friesland, waar ze in een warm gezellig gezin was grootgebracht.
Ze was voordien ook nog niet veel buiten haar geboorte provincie geweest.
Ja op jonge leeftijd wel eens bij een oom en tante gelogeerd, want met vakantie ging ze nooit, haar ouders hadden het vakantiegeld hard nodig voor iets te vervangen wat kapot of versleten was.
Ze miste het niet om de vakanties elders te vieren, ze woonde zelf in een prachtige bosrijke omgeving.

Zestien jaar …..van het warme ouderlijke nest, ineens de wijde wereld in waar ze niet echt op voorbereid was…..
Alleen met de trein…alleen met de bus…vreemde mensen…niet haar vertrouwde friese taaltje spreken….Hoezo volwassen !!!…

Maar daar kwam toch wel snel verandering in.
Ze leerde daar een lieve, leuke, knappe jongen kennen, die haar ook wel erg leuk vond.
Na enige tijd werden ze echt een stel, en werd ze voorgesteld aan zijn ouders.
Maar ze viel niet helemaal in goede aarde bij zijn ouders…zij… kwam uit een arbeidersgezin en …zijn… vader was…hoofd… van de basisschool (vroeger keek men daar vaak tegenop).
De school waar ze haar opleiding deed was ook niet het niveau wat ze voor ogen hadden voor hun zoon.
Er ging een strijd van jaren aan vooraf voordat ze goed en wel geaccepteerd werd…
Die strijd daar heeft ze nu nog geregeld last van, ze wil het toch na zoveel jaren allemaal vergeten !!! en er  liever niet meer aan denken !!! maar helaas het heeft te veel inpact op haar gehad.

Ze werd vaak getest door zijn ouders hoe intelligent ze was…en werd daar erg onzeker van.
Duurdere produkten waren beter dan goedkoper werd haar gezegd, maar…zij had weinig geld…
Ze liet zelfs haar halflange haar kort knippen, omdat zijn moeder vaak  losse haren tegen kwam van haar.
Ze hielp zoveel mogelijk mee als ze daar was, om maar geaccepteerd te worden.
Zoonlief moest zelfs kiezen tussen haar…of zijn ouders….hij koos voor haar…gelukkig bleef hij ook thuis komen met zijn…meisje…die alles erg ingewikkeld vond gaan.
Zo gingen er jaren voorbij…
Het werd beter…

Ze trouwden…schoonmoeder maakte zelfs de trouwjapon, ( zo wist ze zeker dat ‘ze’ er goed uit zou zien !!!) hij was ook erg mooi, kleding maken dat kon ze erg goed.
Zo werden het haar schoonouders….waar ze toch van ging houden, maar altijd met enige reserve.
Helaas leven ze niet meer….en mist ze haar schoonmoeder…

Alles wat er vroeger is gezegd of is voorgevallen heeft ze hun met heel haar hart vergeven.
                        
                         …..Maar vergeten dat is heel, heel, erg moeilijk….

 

4 thoughts on “Zestien jaar !!!

  1. Ze zeggen altijd dat het verleden het heden maakt en dat zal ook heus wel, maar is morgen eigenlijk niet veel leuker???

    Vraagje uit nieuwsgierigheid, heb je ooit met je schoonouders ooit in een gesprek hierover kunnen hebben?? Mijn moeder met haar ouders niet (haar zus was veeeeeel slimmer zeiden/vonden ze, duhhuh) Ze heeft er nooit over kunnen praten en daar heeft ze dus last van, en ik snap dat helemaal.

    Zelf vraag ik me wel eens af hoe mensen vast kunnen stellen hoe slim iemand wel of niet is, en of zoiets nu echt uitmaakt. Ik heb een “hoger” schooldiploma dan mijn liefje maar ben ik nu slimmer? Zij is veel slimmer op andere vlakken, zij voelt onuitgesproken zaken veel beter aan dan ik. Ben ik nu stom/dom??

    Wel ben ik gelukkig met haar en met mezelf (en vooral dat laatste is handig ;- )

  2. @..Reny..
    Nee…Dat durfde ik niet…ze dwongen respect af…en daar kon ik niet tegen op.
    Het veschil met..nu.. en 45 jaar geleden is ook erg groot!!!
    Later toen ze merkten dat dit meisje meer in haar march had dan ze dachten, werd alles ietsjes makkelijker en kon er van mijn kant wel meer gezegd worden. Maar dan spreek ik over jaaaaaaren later en was je zelf ook een stuk “levenservaring” rijker…Groetjes en liefs voor jullie alletwee.

Spreken is Zilver, Zwijgen is Goud. Zo leuk.... dat jij mij bezighoudt!

